Twitch.tv: niet alleen voor gamers een verdienmodel

Miljoenen mensen zijn dagelijks te vinden op Twitch.tv. Een platform voor live-streaming. Gamers, muzikanten, kunstenaars, koks en andere creatievelingen weten een groot publiek aan zich te binden. Het leidt tot heuse community’s en er gaat veel geld in om.

Live samenkomen, chatten en interactieve content creëren. Dat is waar het op het platform Twitch.tv van Amazon om draait. Voorheen was Twitch vooral populair onder gamers, maar ook veel andere streamers zien inmiddels heil in het platform. Van muziek tot talkshows en van eten en drinken tot reisverslagen, voor elk wat wils. Door de lockdowns in coronatijd knalden de cijfers nog verder omhoog, dagelijks kijken er wereldwijd zo’n 26,5 miljoen mensen live mee. Waarom? Het is een vorm van entertainment. Het nieuwe televisie kijken onder jongeren. Zo weet je bijvoorbeeld snel of een game wel of niet wat voor je is, krijg je tips en tricks of word je gewoon vermaakt. En ook bijzonder: je kunt zelf deelnemen, omdat een streamer direct jouw reactie kan zien én andere kijkers kunnen reageren.

Abonnee worden

Iedereen kan een stream bekijken, maar wie wil chatten moet wel een account aanmaken. Fan geworden van een account? Dan kan je diegene steunen door abonnee te worden, dit kost minimaal vijf dollar per maand. Ook abonnementen voor tien of vijfentwintig dollar per maand zijn mogelijk. Daarnaast kan je iemand steunen door ‘bits’ te sturen, een soort like die een dollarcent opbrengt voor de streamer. Ook vragen sommige streamers donaties aan hun kijkers. In ruil voor zo’n donatie krijgen kijkers bijvoorbeeld exclusieve content toegestuurd.

Aantrekkelijk voor bedrijven

Kortom, er gaat geld om in het platform. Behoorlijk wat geld. Want naast de bedragen die streamers van kijkers krijgen is er natuurlijk nog een groep voor wie dit platform interessant is: adverteerders. Wie veel publiek trekt krijgt van Twitch de kans om zijn eigen pagina in te richten én de mogelijkheid voor advertenties in een stream. En wie een grote, maar specifieke doelgroep heeft, is vanzelfsprekend aantrekkelijk voor verschillende merken. Daarnaast kan een streamer natuurlijk een sponsordeal aangaan om op die manier inkomsten te genereren. Een streamer kan bijvoorbeeld een product in beeld zetten of het gebruiken. Omdat er live wordt gestreamd kunnen kijkers deze ‘advertenties’ niet doorspoelen of wegklikken.

Technologie en dranken

Wie op Twitch wil adverteren moet uiteraard rekening houden met het feit dat de doelgroep zo’n 18 tot 35 jaar oud is. Vooral mannen zijn actief op het platform. Technologische merken als Samsung en voedingsmerken als Red Bull zien daarom kansen. Ook algemene leveranciers als Coolblue en Telenet adverteren op Twitch. Het belangrijkste? De streamer zelf een concept laten bedenken, alleen dán is de content over een merk authentiek en geloofwaardig voor volgers.

Inkomsten in Nederland

Eind vorig jaar lekten cijfers uit waaruit blijkt dat ook Nederlanders aardig verdienen via het platform. Bovenaan het lijstje staat Serpentgameplay, hij verdiende sinds 2019 zo’n 170.000 dollar. Er staan niet alleen maar gamers tussen de grootverdieners. Ook dj Tony Junior plust zijn bankrekening, hij verdiende zo’n 42.000 dollar via Twitch. Dat deed hij door IRL (in real life) te streamen, oftewel de kijkers een kijkje in zijn privéleven te gunnen.